SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Kupie / Sprzedam / Zamienie - wszystki i tylko to, co związane z maturą. Ściągi, wypracowania, gotowe prace.

Moderator: +MOderatorzy

Regulamin działu
Lepiej przeczytaj regulamin wątku, zanim coś napiszesz. Bo jest 90% szansy, że wszystkie Twoje wpisy mogą zostać skasowane (nie tylko ten co się nie spodoba)...

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 22.10.2010 15:37

:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 23.10.2010 07:32

nauczyciel17 napisał(a):1. Dzieła literackie w adaptacji filmowej. Omów na wybranych przykładach. Zemsta, Lalka Potop
2. Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej. Omów wybrane przykłady
3. Język filmu i literatury. Porównaj dzieło literackie z jego filmową adaptacją – Krzyżacy, Pan Tadeusz, Ziemie obiecana, Zemsta, Lalka.
4. Porównanie adaptacji filmowej i jej literackiego pierwowzoru - Potop.
5. Portrety artystów w utworach literackich- odwołaj sie do wybranych utworów reprezentujących dwie epoki literackie (np. Romantyzm i młoda polska)
6. Portrety artystów w utworach literackich. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
7. Bohater pozytywny a negatywny. Omów na wybranych przykładach.
8. Czarny charakter w dziełach literackich różnych epok. Na wybranych przykładach dokonaj analizy i omów funkcje bohatera negatywnego.
9. Negatywny bohater, czarny charakter. Ukaż sposób i cel kreowania takich postaci w wybranych dziełach literackich i filmowych.
10. Bohater tragiczny w literaturze. Przedstaw temat, analizując wybrane utwory.
11. Bohater tragiczny w literaturze scharakteryzuj kreacje bohatera analizując wybrane teksty
12. Omów kreację bohatera tragicznego odwołując się do literatury antycznej, romantycznej i współczesnej.
13. Tragizm w dramacie antycznym, szekspirowskim, romantycznym. Porównaj koncepcje wykorzystania tego motywu, odwołując się do wybranych przykładów literackich.
14. Bohaterowie niepokorni w literaturze. Scharakteryzuj wybrane postacie literackie różnych epok
15. Bohaterowie romantyczni na podstawie twórczości Byrona, Krasińskiego i Słowackiego.
16. Ewolucja bohatera romantycznego w twórczości A. Mickiewicza
17. Motyw bohatera romantycznego. Omów temat dokonując analizy wybranych utworów.
18. Czym jest bohaterstwo? Przedstaw swoje rozważania na podstawie wybranych przykładów literackich.
19. Przedstaw charakterystyczne cechy języka internetu na przykładzie wypowiedzi z wybranych forów dyskusyjnych.
20. Cechy języka wybranej subkultury. Przedstaw zagadnienie w oparciu o zebrany materiał językowy.
21. Chłopi i życie wiejskie w utworach Reymonta, Wyspiańskiego, Żeromskiego. Przedstaw temat dokonując analizy porównawczej.

22. Cierpienie, jako nieodłączny element życia ludzkiego. Przedstaw temat odwołując sie do wybranych utworów literackich z rożnych epok

23. Jak cierpienie wpływa na człowieka? Przedstaw obraz cierpienia w literaturze różnych epok.
24. Motyw cierpienia w literaturze. Rozważ zagadnienie odwołując się do wybranych utworów.
25. Motyw niezawinionego cierpienia w literaturze. Omów funkcjonowanie tego motywu w wybranych utworach literackich
26. Poezja jako pamiętnik cierpienia po stracie bliskiej osoby . Omów temat na podstawie utworów z różnych epok
27. Poszukiwanie sensu w cierpieniu. Przedstaw zagadnienia w oparciu o literaturę wybranych epok
28. Problematyka cierpienia w twórczości Zofii Nałkowskiej w kontekście epoki, w której żyła. Porównaj kreacje postaci i świata przedstawionego w utworach tej autorki.
29. Rola cierpienia w życiu człowieka. Przedstaw różne ujęcia motywu, odwołując się do wybranych utworów literackich
30. Samotni w cierpieniu... Omów problem na wybranych przykładach z literatury.
31. Śmierć i cierpienie jako temat w utworach literatury polskiej. Omów na wybranych przykładach.
32. Człowiek marionetka, człowiek aktor, człowiek istota samodzielnie kierująca swoim losem.
33. Człowiek wobec Boga. Przedstaw problem przywołując dzieła literackie z różnych epok
34. Człowiek wobec innego człowieka. Przedstaw temat relacji międzyludzkich, analizując wybrane utwory literackie.
35. Człowiek wobec przeznaczenia na wybranych przykładach z literatury omów tezę ludzkiego losu
36. Czy człowiek jest kowalem swojego losu? Rozważ temat na przykładzie wybranych bohaterów literackich i postaci historycznych
37. Dramaty małżeńskie w literaturze. Omów na wybranych przykładach literatury XIX i XX wieku.
38. Dwie odmienne koncepcje piękna w literaturze i malarstwie. Omów, dokonując analizy wybranych dzieł.
39. Koncepcje piękna w sztukach różnych epok. Omów temat odwołując się do konkretnych przykładów.
40. Dydaktyczny charakter literatury. Przedstaw temat analizując wybrane utwory.
41. Dzieło literackie jako tworzywo sztuki filmowej. Omów zagadnienie odwołując się do wybranej powieści – Anioły i Demony, powieść pozytywistyczna
42. Eros i Tanatos w literaturze. Analizując wybrane utwory przedstaw współistnienie motywów miłości i śmierci.
43. Etos rycerza i jego prezentacja, przedstawianie w literaturze na przestrzeni dziejów
44. Przedstaw funkcjonowanie etosu ryceskiego w wybranych utworach literackich różnych epok.
45. Przedstaw ewolucję ballady jako gatunku literackiego na przykładach wybranych ballad autorstwa polskich poetów różnych epok.
46. Fantastyka i realizm, jako dwie metody opisywania świata. Uzasadnij ich trafność na podstawie wybranych utworów.
47. Przedstaw na przykładach wybranych utworów literackich fascynacje postacią Odysa-wędrowca.
48. Funkcjonowanie motywu snu w literaturze. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
49. Dramaty Wilima Szekspira jako inspiracja dla sztuki. Omów na wybranych trzech przykładach filmowych, teatralnych.
50. Inspiracje szekspirowskie w literaturze romantycznej. Omów temat na wybranych przykładach.
51. Instrumenty muzyczne w literaturze. Przedstaw zagadnienie, dokonując analizy wybranych utworów
52. Inteligent wobec niewoli polski. Wskaż podobieństwa i różnice w kreacjach bohaterów analizując wybrane utwory.
53. Cechy charakterystyczne języka współczesnej polityki – przedstaw na przykładzie wypowiedzi trzech wybranych polityków.
54. Język i jego przesłanie w twórczości muzyków polskiego rocka. Dokonaj analizy cech języka wybranych tekstów
55. Język tekstów współczesnych utworów muzycznych. Dokonaj analizy dowolnie wybranych tekstów. Objaśnij jaki obraz świata kreują.
56. Język twoich rówieśników. Scharakteryzuj na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego
57. Kicz językowy w piosenkach disco polo
58. Koncepcja człowieka w literaturze średniowiecza i renesansu. Przeanalizuj na podstawie wybranych tekstów wyżej wspomnianych epok.
59. Analizując wybrane utwory z trzech różnych epok porównaj koncepcje Boga w literaturze.
60. Bóg sędzia sprawiedliwy, czy dobry pasterz. Zinterpretuj różne koncepcje Boga w literaturze.
61. Kreacje Boga w literaturze różnych epok. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej, przywołując wybrane utwory
62. Na podstawie różnych utworów literackich porównaj koncepcje poety i poezji w epoce romantyzmu.
63. Porównaj koncepcje poety i poezji na przykładzie dwóch wybranych epok literackich.
64. Konflikty małżeńskie - ich przyczyny, przebieg, skutki. Analizując zagadnienia podaj najciekawsze ujęcia tego tematu.
65. Omów przyczyny i skutki konfliktów rodzinnych w życiu bohaterów literackich odwołując sie do wybranych utworów literatury romantycznej i pozytywistycznej
66. Zanalizuj kult bohatera romantycznego na dowolnie wybranych przykładach literackich.
67. Literacki obraz rozpaczy po stracie bliskiej osoby. Analiza porównawcza wybranych przykładów.
68. Literackie interpetacje mitów antycznych na wybranych przykładach. Scharakteryzuj sposoby i cele tego literackiego zjawiska.
69. Mit antyczny jako źródło wiecznych odwołań w literaturze. Przedstaw różne sposoby wykorzystywania tego źródła odwołując się do analizy wybranych utworów literackich
70. Postacie mitologiczne jako symbole wartości uniwersalnych. Omów na wybranych przykładach.
71. Przedstaw mit, jako źródło inspiracji twórców literatury i filmu, dokonując analizy wybranych dzieł.
72. Literackie kreacje diabła. Omów zagadnienie analizując wybrane utwory literackie z różnych epok
73. Literackie rozmowy z Bogiem
74. Na trzech wybranych przykładach omów ludowy i romantyczny charakter ballad Adama Mickiewicza.
75. Omów ludowy sposób widzenia i wartościowania świata zaprezentowany w twórczości adama mickiewicza.
76. Sposoby przedstawiania macierzyństwa w literaturze i sztuce. Omów na podstawie wybranych przykładów
77. Bohaterowie dynamiczni i ich przemiany. Przedstaw sposoby kreowania takich postaci w wybranych utworach literackich.
78. Metamorfozy, ewolucje i gwałtowne przemiany bohaterów literackich. Porównaj kreacje i funkcje tego motywu w wybranych utworach.
79. Przemiana wewnętrzna jako czynnik charakteryzujący bohatera literackiego. Omów problem na wybranych przykładach.
80. Mężowie, synowie i kochankowie. Omów role społeczne mężczyzn w wybranych utworach literackich różnych epok.
81. Postacie mężczyzn wykreowane przez kobiety. Scharakteryzuj te kreacje, analizujac i interpretując stosownie wybrane przykłady literackie z różnych epok.
82. Miłość i poczucie obowiązku - to siły budujące czy niszczące? Ustosunkuj się do tego zagadnienia, wykorzystując wybrane utwory literackie z różnych epok
83. Dokonując interpretacji wybranych utworów, przedstaw model miłości romantycznej
84. Jak romantycy rozumieli miłość? Porównaj ich przekonania ze wzorami miłości obecnymi w poprzednich epokach
85. Miłość jako siła fatalna. Omów temat, analizując wybrane przykłady teksty literackie
86. Miłość jako siła totalna. Omów temat analizując wybrane teksty literackie
87. Miłość zakazana w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach
88. Miłość najważniejszym przesłaniem w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
89. Miłość wartością budującą czy destrukcyjną? Analizując utwory różnych epok ukaż jaki wpływ miała miłość na ludzkie życie.
90. Przedstaw topos nieszczęśliwej miłości w literaturze polskiej na podstawie wybranych utworów.
91. Różne konwencje miłości w literaturze i sztuce. Zanalizuj cztery przykłady z różnych epok.
92. Omów i zinterpretuj sposoby ukazywania młodości bohaterów w czasach wojny i rewolucji, odwołując się do literatury XX wieku.
93. Bohater literacki poszukujący spełnienia i szczęścia. Rozwiń temat w oparciu o lektury z różnych epok.
94. Problemy okresu dorastania człowieka. Scharakteryzuj je analizując biografię wybranych bohaterów literackich.
95. Sens ludzkiej egzystencji motyw w oparciu o te przykłady literackie, które napełniły cię optymizmem – wiara w człowieka i wartość jego działań.
96. Moralistyka oświeceniowych bajek i satyr. Określ jej charakter, analizując wybrane utwory.
97. Odwołując się do wybranych dzieł literackich pokaż różnorodność funkcjonowania motywu arkadii w literaturze
98. Raj, arkadia, utopia w literaturze. Omów na przykładach wybranych utworów.
99. Porównaj różne ujęcia motywu biesiady w literaturze i sztuce.
100. Przedstaw funkcje motywu biesiady w wybranych utworach literatury polskiej
101. Carpe diem – radość życia utrwalona w literaturze polskiej i obcej. Zilustruj problem analizując dowolnie wybrane przykłady
102. Sposób ujęcia motywu choroby psychicznej w literaturze i filmie. Omów zagadnienie na wybranych przez siebie przykładach.
103. Różnorodne ujęcia motywu dans macabre w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
104. Funkcje motywu śmierci w literaturze średniowiecznej. Omów je na wybranych przykładach.
105. Literackie definicje domu. Omów temat, odwołując się do wybranych autorów.
106. Motyw domu w literaturze i filmie. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
107. Symbolika drzewa w literaturze. Omów na wybranych przykładach
108. Motyw dworku szlacheckiego w literaturze i innych dziełach sztuki. Omów na wybranych przykładach.
109. Literackie i filmowe portrety młodzieży. Scharakteryzuj, odwołując się do wybranych przykładów.
110. Obraz dzieciństwa w twórczości literackiej i plastycznej. Omów i porównaj kreacje artystyczną dwóch wybranych epok.
111. Przedstaw i porównaj portrety młodych w wybranych utworach XIX i XX wieku.
112. Motyw exegi monumentum w twórczości Horacego jako źródło inspiracji w literaturze polskiej różnych epok. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów poetyckich.
113. Motyw grozy w literaturze i sztuce
114. Literackie obrazy kraju lat dziecinnych. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach z różnych epok
115. Jak bohaterowie wypełniają powołanie lekarza? Odwołując się do wybranych utworów, scharakteryzuj postawy oraz dramatyczne wybory związane z wykonywaniem tego zawodu
116. Motyw „małej ojczyzny” i jego różne realizacje w literaturze. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do celowo dobranych utworów.
117. Różne motywy ogrodu w literaturze i malarstwie wybranych epok. Przedstaw na przykładach.
118. Przedstaw motywy pezażu w literaturze i malarstwie analizując wybrane przykłady
119. Jaki jest sens pracy w życiu człowieka? Rozważ zagadnienie na podstawie wybranych utworów różnych epok.
120. Motyw rodziny w literaturze. Przedstaw jego funkcjonowanie analizując wybrane utwory.
121. Sposoby ukazywania rodziny w literaturze. Scharakteryzuj je na przykładzie wybranych utworów powstałych w literaturze XX wieku
122. Motyw rycerza i rycerskiej walki na wybranych tekstach z różnych epok na serio i paradoksalnie.
123. Porównaj wizerunek rycerza, odwołując sie do tekstów literackich rożnych epok
124. Świat sportu jako motyw w literaturze i sztuce. Zilustruj na wybranych przykładach.
125. Motyw sportu w literaturze i filmie. Zaprezentuj problem na podstawie zgromadzonego materiału
126. Starość jako motyw literacki
127. Motyw śmierci w średniowieczu i baroku . Omów na wybranych przykładach z epoki.
128. Motyw tańca w literaturze. Omów zagadnienie , analizujący wybrane przykłady
129. Różnorodność ujęcia motywu tańca w literaturze. Omów, odwołując się do wybranych utworów literackich.
130. Motyw „vanitas” (marności) w kulturze średniowiecza i baroku. Interpretując dzieła wybrane z literatury i sztuki wskazanych epok, omów sposoby funkcjonowania tego motywu.
131. Motyw przemijania w literaturze i sztuce. Zaprezentuj na wybranych przykładach
132. Motyw śmierci w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
133. Motyw walki o władze. Omów na wybranych przykładach literackich różnych epok.
134. Listy z podróży, pamiętniki – podróż w literaturze pięknej.
135. Motyw wędrowca w literaturze
136. Motyw wędrówki w literaturze. Omów różne wersje i funkcje w wybranych utworach.
137. Motyw podroży odbywanej w poszukiwaniu szczęścia i celu życia. Omów jego znaczenie na wybranych tekstach kultury.
138. Literackie kreacje władców i tyranów. Skonfrontuj wizerunki z xx wieku i epok wcześniejszych
139. Różne ujęcia toposu władzy i władcy w wybranych tekstach literackich. Porównaj kreację postaci, uwzględniając kontekst epok, z których pochodzą utwory.
140. Władza jako okrucieństwo. Zaprezentuj władców-tyranów obecnych w literaturze różnych epok literackich.
141. Literackie fascynacje wsią i życiem jej mieszkańców. Omów na wybranych przykładach
142. Przedstaw różne sposoby ukazywania wsi w literaturze XIX wieku.
143. Sceny z życia wsi w literaturze i malarstwie. Przedstaw temat dokonując analizy wybranych utworów.
144. Wieś i życie jej mieszkańców jako temat literatury polskiej różnych epok. Omów na przykładach wybranych utworów.
145. Wieś w powieści Reymonta i na obrazach Chełmońskiego. Przedstaw podobieństwa i różnice w sposobie i celowości przedstawienia motywu posługując się wybranymi fragmentami i dziełami malarskimi.
146. Literackie i filmowe uosobienie zła. Rozważ zagadnienie odwołując się do wybranych tekstów kultury.
147. Motyw zbrodni i kary w literaturze. Omów to zgodnie w oparciu o wybrane utwory z różnych epok.
148. Personifikacje zła w literaturze. Porównaj sposoby ich ukazania i funkcje, jakie pełnią w wybranych utworach literackich różnych epok.
149. Portret psychologiczny zbrodnarza, omów na wybranych przykładach z literatury.
150. Literatura erotyczna od J. Kochanowskiego po K. Przerwę - Tetmajera. Odmienne spojrzenia na miłość oczami poetów (analiza porównawcza wybranych utworów).
151. Motywy erotyczne i ich ewolucja w poezji. Omów na wybranych przykładach
152. Odwołując się do wybranych przykładów, wskaż motywy franciszkańskie i ich funkcje w polskiej poezji
153. Postać świętego Franciszka w literaturze, filmie i malarstwie. Omów na wybranych przykładach
154. Motywy muzyczne i ich funkcja w literaturze i filmie. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
155. Narkomania – jak o tym problemie mówi sztuka i literatura.
156. Nawiązania biblijne w polskiej poezji współczesnej. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
157. Neologizmy i ich rodzaje w wypowiedziach polityków, sportowców i komentatorów sportowych. Omów na wybranych przykładach.
158. Czym jest nienawiść, jakie są jej przyczyny i skutki? Jaką odpowiedź na postawione pytania znajdziemy w literaturze? Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów.
159. Niewłaściwe wybory, fałszywe kroki, błędy bohaterów literackich – przedstaw i oceń ich konsekwencje w oparciu o wybrane teksty.
160. Tragiczne wybory bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach
161. Niszczący wpływ różnych namiętności na psychikę człowieka. Omów temat na wybranych tekstach literackich i dziełach z innych dziedzin sztuki.
162. Nurt apolliński i dionizyjski w poezji polskiej. Odwołaj się do wybranych liryków.
163. Miasto i jego przestrzeń. Na podstawie wybranych utworów omów sposoby ukazywania miasta w literaturze.
164. Obraz miasta jako przestrzeni życiowej w literaturze. Odwołaj się do przykładów z literatury, filmu, itp.
165. Literacka i filmowa wizja PRL-u - analiza i interpretacja wybranych tekstów kultury lat siedemdziesiątych
166. Obraz PRL-u w literaturze i filmie. Przedstaw temat na dowolnie wybranych tekstach kultury
167. PRL w groteskowym ujęciu.Omów problem odwołując się do wybranych tekstów kultury
168. Satyczny obraz prl-u w filmie, literaturze i kabarecie
169. Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze. Scharakteryzuj sposoby ich przedstwienia i funkcję w wybranych utworach.
170. Odwaga i tchórzostwo w literaturze. Analizując utwory scharakteryzuj postawy bohaterów. Przedstaw konsekwencje ich decyzji.
171. Kobieta - błogosławieństwo, czy przekleństwo mężczyzny? Przedstaw wpływ kobiet na postępowanie mężczyzn, odwołując sie do wybranych przykładów utworów różnych epok.
172. Matki, żony, femme fatale - różne portrety kobiet w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach
173. Omów i porównaj wybrane portrety psychologiczne kobiet w literaturze europejskiej XIX lub XX wieku.
174. Portret kobiety współczesnej w dwóch różnych kulturach. Przedstaw na wybranych przykładach.
175. Portret psychologiczny kobiet w literaturze polskiej i obcej.
176. Wizerunek kobiety w utworach dwóch sąsiadujących ze sobą epok. Porównaj sposoby kreacji bohaterek wybranych utworów.
177. Dzieje miasta i jego mieszkańców zapisane w nazwach własnych. Omów zagadnienie analizując nazwy wybranych ulic w Krakowie.
178. Etymologia nazw miesięcy w jezyku polskim
179. Nazwy krakowskich kawiarni, klubów i pubów. Przedstaw i oceń zjawisko.
180. Dokonaj analizy językowej i oceny nazw własnych (sklepów, pubów, firm) stosowanych przez mieszkańców twojej miejscowości.
181. Okiem językoznawcy spójrz na nazwy sklepów, firm, restauracji w twoim mieście. Zanalizuj ich pochodzenie, budowę słowotwórczą i ocen ich trafność.
182. Omów pochodzenie nazw miejscowych regionu.
183. Opis rzeczywistości na przykładach muzyki młodzieżowej
184. Pan i sługa w literaturze. Opracuj zagadnienie na podstawie wybranych przykładów literackich.
185. Literaccy kochankowie. Omów na wybranych przykładach.
186. Miłość idealna w literaturze. Przedstaw funkcjonowanie motywu w oparciu o analizę wybranych utworów literackich
187. Pary bohaterów literackich. Omów sposób ich przedstawienia odwołując sie do wybranych utworów literackich
188. Pary słynnych kochanków w literaturze i filmie. Przedstw na wybranych przykładach.
189. Porównaj jak różne utwory romantyczne przedstawiają pary kochanków w literaturze.
190. Słynne historie miłosne. Omów temat odwołując się do wybranych utworów literackich.
191. Poetyka tekstów rockowych, zanalizuj na podanych przykładach.
192. Poezja i piosenka jako narzedzie walki z systemem totalitarnym.
193. Polskie mity narodowe i polemika z nimi. Omów temat odwołując się do wybranych utworów z różnych epok.
194. Przedstaw portret artysty na przykładzie dzieł wybranego autora współczesnego.
195. Omów na wybranych przykładach kreacje postaci żydów w literaturze polskiej
196. Portret Żydów z literaturze i sztuce. Przedstaw i omów sposób prezentowania tych postaci, odwołując się do wybranych przykładów.
197. Żydzi i ich kultura na kartach literatury polskiej. Omów problematykę na przykładach wybranych utworów.
198. Postawy bohaterów literackich godne naśladowania. Zaprezentuj wybrane przykłady uzasadniając swój wybór.
199. Ewolucja postaw patriotycznych w literaturze polskiej XIX wieku. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
200. Postawy patriotyczne bohaterów literackich. Przedstaw problem, analizując wybrane przykłady
201. Poszukiwanie wartości moralnych, rozważ sens tych poszukiwań na wybranych przykładach literackich.
202. Powstanie warszawskie w literaturze, filmie i fotografii. Zaprezentuj temat na podstawie zebranego materiału
203. Do czego człowiek ma prawo, gdzie są granice, których nie wolno przekroczyć? Omów problem na podstawie dowolnych utworów literackich.
204. Czy prawda zawsze zapewnia człowiekowi szczęście? Jak na to pytanie odpowiadają pisarze kreując bohaterów swoich dzieł? Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
205. Analizując wybrane utwory, scharakteryzuj problemy etyczne, przed jakimi stają bohaterowie literatury fantasy.
206. Analizując teksty przemówień politycznych z okresu stalinowskiego przedstaw cechy języka ówczesnej propagandy politycznej
207. Pycha jako czynnik determinujący działania człowieka. Określ jej źródła i konsekwencje, analizując wybrane utwory dramatyczne.
208. Rewolucja i jej obraz w literaturze i sztuce. Omów na konkretnych przykładach
209. Rodzice i dzieci wśród bohaterów literackich. Przedstaw ich wzajemne relacje, odwołując sie do utworów literackich rożnych epok.
210. Przedstaw motyw przyjaźni w wybranych utworach literackich.
211. Rola przyjaźni w życiu bohaterów literackich. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych dzieł literatury polskiej i obcej.
212. Różne obrazy sądu ostatecznego w literaturze i sztuce. Przedstaw ich funkcjonowanie w wybranych dziełach
213. Wizja końca świata i jego zagłady w literaturze, malarstwie i filmie. Omów problem, analizując właściwe przykłady
214. Różne sposoby manipulacji językowej w wypowiedziach polityków. Omów zagadnienie na wybranych przykładach
215. Różne sposoby ukazywania bohaterskiej śmierci. Scharakteryzuj je na przykładzie utworów należących do jednej epoki literackiej.
216. Topos bohaterskiego umierania i jego funkcje w literaturze różnych epok. Omów na podstawie wybranych przykładów.
217. Topos śmierci heroicznej w literaturze. Przedstaw jego źródło i uzasadnij popularność w wybranych epokach
218. Różne środowiska, różne sposoby komunikowania się. Dokonaj analizy materiału językowego dwóch wybranych środowisk.
219. Samobójstwo – zwycięstwo czy klęska? Rozważ zagadnienie na podstawie tekstów kultury z różnych epok.
220. Bohaterowie samotni z wyboru i konieczności. Omów kreacje i funkcje tego typu postaci literackich w wybranych utworach różnych epok
221. Scharakteryzuj różne oblicza samotności w literaturze, analizując utwory różnych epok.
222. Przedstaw motyw samotności i niezrozumienia artysty ukazany w wybranych utworach literackich
223. Samotność – indywidualny wybór, konsekwencja ludzkiej niedoskonałości, element losu ludzkiego.
224. Samotność bohatera romantycznego i człowieka współczesnego. Scharakteryzuj je, odwołując się do wybranych utworów literatury romantycznej i współczesnej.
225. Samotność i jej wpływ na postępowanie bohaterów. W swoich rozważaniach odwołaj się do doświadczeń wybranych bohaterów literackich.
226. Sarmata o sobie i inni o sarmacie. Odwołaj się do wybranych utworów literackich.
227. Obraz polski i polaków w literaturze i w konfronatacji z rzeczywistością. Zbadaj jego funkcje w oparciu o różnorodne przykłady literackie.
228. Polskie wady narodowe w ujęciu twórców różnych epok
229. Przedstaw wizerunek polskiego społeczeństwa w wybranych utworach literackich różnych epok.
230. Siedem polskich grzechów głównych – przedstaw wady narodowe polaków, analizując utwory literackie wybranych epok.
231. Sceny pożegnań w literaturze. Przedstaw zagadnienie dokonując analizy wybranych utworów.
232. W oparciu o dowolnie wybrane utwory, zanalizuj różne ujęcia motywu rozstania w literaturze
233. Styl barokowy w literaturze i malarstwie. Scharakteryzuj na wybranych przykładach
234. Cechy stylu popularnonaukowego. Zaprezentuj na wybranych przykładach wypowiedzi z prasy, radia i telewizji.
235. Stylistyka tekstów piosenek współczesnych zespołów muzycznych. Przedstaw zjawisko na wybranych przykładach.
236. Symboliczne znaczenie barw w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury romantyzmu i młodej polski.
237. Omów symbolike i funkcje dzieł sztuki występujacych w „Weselu”, „Ludziach bezdomnych” i innych wybranych utworach.
238. Przedstaw motywy szaleństwa z miłości w utworach literackich z różnych epok
239. Szaleńcy w literaturze.
240. Szaleństwo, obłęd w literaturze i filmie. Zinterpretuj wybrane przykłady, wskazując na funkcje tych motywów w omawianych dziełach.
241. Bohater literacki poszukujący spełnienia i szczęścia. Omów problem w oparciu o wybrane utwory.
242. Jaki był wzorzec osobowy człowieka średniowiecza. Omów zgodnie odwołując się do czterech utworów literackich.
243. Koncepcja szczęścia człowieka. Omów różnorodność i zmienność tego zagadnienia na wybranych przykładach literackich.
244. Literackie portrety ludzi szczęśliwych - literatura polska i obca
245. Różne koncepcje szczęścia w literaturze i filozofii.
246. Szczęście - dar czy wynik starań człowieka ? Rozważ temat, odwołując się do wybranych utworów literackich.
247. Wyobrażenia człowieka o życiu szczęśliwym. Omów temat analizując wybrane przykłady literatury nowożytnej.
248. Szkoła i środowisko uczniowskie - jako inspiracja twórców literackich. Zanalizuj temat, odwołując się do wybranych utworów.
249. Przedstaw różne obrazy polskiej szlachty w literaturze wybranych epok
250. Sztuka jako świadectwo swoich czasów. Omawiając problem odwołaj się do wybranych przykładów dzieł literackich i malarskich XX wieku.
251. Świadectwa zwycięstwa dobra i miłości w konfrontacji ze złem. Porównaj postawy i losy bohaterów 2-3 utworów polskich i obcych o „wieku pogardy”.
252. Świat dworski i ziemiański; przedstaw renesansowe style życia na przykładach wybranych utworów.
253. Kreacje świata fantastycznego i różne jego wizje w utworach współczesnej literatury polskiej i obcej. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów (3-4)
254. Świat przedstawiony i sposoby obrazowania w literaturze fantasy - scharakteryzuj na wybranych przykładach.
255. Tatry jako inspiracja twórczości literackiej i malarskiej. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł.
256. Zaprezentuj ewolucję technik kryminalnych w wybranych utworach autorów XIX i XX wieku.
257. Teksty współczesnych piosenek. Porównaj język tekstów piosenek dwóch wybranych autorów i oceń jego funkcjonalność.
258. Tęsknota za ojczyzna jako motyw literatury polskiej. Przedstaw na wybranych przykładach utworów xix i xx wieku.
259. Tradycja biblijna w literaturze polskiej. Określ jej funkcję, analizując wybrane utwory z różnych epok
260. Rola tytułu i motta w interpretacji utworu literackiego. Omów problem i zilustruj wybranymi przykładami.
261. Tytuł jako klucz do odczytania utworu. Przedstaw związek tytułu z problematyką i wymowa ideowa utworu, odwołując się do wybranych przykładów.
262. Twoje upodobania literackie. Zaprezentuj sylwetkę ulubionego autora, jego bohaterów oraz problemy i typ literatury, którą prezentuje.
263. Konfrontacja dobra ze złem w literaturze. Porównaj postawy i losy bohaterów wybranych utworów.
264. Walka dobra ze złem. Omów na wybranych przykładach literackich i filmowych.
265. Ekspiacja jako temat literacki. Przedstaw zmagania człowieka z własna wina, odwołując się do kreacji wybranych bohaterów literackich
266. Motyw winy i odkupienia w literaturze. Przedstaw różnorodne ujęcia, odwołując się do wybranych przykładów
267. Wina, kara i odkupienie na przestrzeni epok. Omów na wybranych przykładach.
268. Witkacy – jako artysta wszechstronny. Przedstaw różnorodność jego zainteresowań twórczych, omawiając wybrane dzieła.
269. Wizerunek dekadenta w literaturze polskiej i obcej
270. Portret ojca w literaturze i sztuce. Zaprezentuj temat na wybranych przykładach.
271. Rola ojca w życiu bohatera literackiego.
272. Apokalipsa polskich Żydów w przekazach literackich i filmowych. Rozwiń problem, odwołując się do wybranych przykładów.
273. Bohaterowie, którzy doświadczyli okrucieństwa wojny. Przedstaw na wybranych przykładach.
274. Doświadczenie holocaustu – pisarskie świadectwa z obu stron muru. Omów problem analizujac stosowne utwory literackie.
275. Dramat młodzieży polskiej w okresie II wojny światowej. Przeanalizuj podany temat na podstawie wybranych przykładów.
276. Dramat pokolenia Kolumbów wyrażony w literaturze. Analizujac wybrane utwory określ jego istotę i wymiar
277. Getto warszawskie. Dokonaj porównania wizji literackich i filmowych
278. Holocaust, jako temat literacki i filmowy. Omów problem, analizując wybrane przykłady np. Medaliony, Zdążyć przed panem Bogiem, Pianista i itp.
279. Obóz jako autonomiczny system społeczny - jego reguły i obyczaje. Rozwiń temat w oparciu o utwory przedstawiające łagry i lagry.
280. Pacyfikacja ludności w gettach-obraz bezbronnych Żydów w literaturz
281. Porównaj różne obrazy powstania warszawskiego wykreowane w literaturze polskiej.
282. Przedstaw i porównaj postawy więźniów w hitlerowskich obozach zagłady i sowieckich łagrach odwołując się do wybranych utworów
283. Różne postawy człowieka wobec okrucieństwa wojny. Przedstaw je odwołując się do wybranych utworów literackich xx wieku.
284. Wpływ wojny na ludzką psychikę i moralność.
285. Literackie portrety ludzi zlagrowanych. Przedstaw je dokonując analizy utworów okresu wojny i okupacji.
286. Losy dziecka w obozie zagłady. Omów na wybranych przykładach literackich.
287. Wojna w oczach dziecka. Analiza problemu na wybranych przykładach literackich i filmowych.
288. Człowiek XX wieku w systemach totalitarnych (faszyzm, stalinizm). Omów problem analizując stosowne utwory.
289. Totalitaryzm, jako system zagłady jednostki. Wyjaśnij problem na podstawie współczesnej literatury polskiej i obcej
290. Wokół pojedynków i bitew. Porównaj wybrane opisy batalistyczne przywołując wybrane utwory literackie.
291. Kariera kluczem do szczęścia? Rozważ problem przywołując losy wybranych bohaterów literackich.
292. Wpływ kariery na życie człowieka. Omów na przykładach literatury polskiej i obcej
293. Stanisław Wyspiański- malarz, dramaturg, poeta... Zinterpretuj sylwetkę twórcy omawiając wybrane dzieła
294. Obraz zaświatów i jego artystyczne funkcje na przykładzie wybranych utworów literackich.
295. Zjawy, duchy, sny w literaturze. Omów ich funkcjonowanie, odwołując sie do utworów wybranej epoki
296. Literackie kreacje ludzi szczęśliwych w wybranych utworach
297. Literackie portrety szaleńców
298. Literatura i malarstwo w Młodej Polsce. Zbadaj wzajemne wpływy, paralele i oscylacje
299. Ludowa wizja świata przedstaw ja odwołując się do wybranych utworów literackich romantyzmu i młodej polski
300. Mistrzowie snu, rola fantastyki, wizje obrazów sennych w dramatach Juliusza Słowackiego.
301. O sztuce pisania listów. Omów zagadnienie epistolografii na wybranych przykładach
302. Obraz relacji miedzy bogiem a człowiekiem. Omów temat analizując wybrane przykłady z literatury.
303. Obraz rzeczywistości PRL w literaturze i filmie. Omów temat na podstawie analizy wybranych dzieł.
304. Od patrioty do zdrajcy. Przedstaw na celowo wybranych przykładach literackich wizerunek Polaków.
305. Odwołując się do utworów jana kochanowskiego wyjaśnij, na czym polega horacjańska i stoicka postawa życiowa poety.
306. Porównaj romantyczny i pozytywistyczny patriotyzm Polaków. Odwołaj się do wybranych utworów obu epok.
307. Posługując się wybranymi przykładami literackimi przedstaw dążenia i ambicje bohaterów pozytywistycznych
308. Rola kultury w życiu człowieka. Określ ją odwołując się do wybranych utworów literackich okresu wojny i okupacji
309. Odwołując się do twórczości a. Mickiewicza, J. Słowackiego i Z. Krasińskiego przedstaw różnorodny stosunek pisarzy do sprawy narodowowyzwoleńczej. Zwróć uwagę na sposoby prezentacji poglądów
310. Sens życia i jego piękno w ujęciu J. Kochanowskiego i L. Staffa. Omów zagadnienie, odwołując sie do wybranych utworów poetów.
311. Szlachetni naprawiacze świata, wygodni konformiści, karierowicze, kanalie. Przedstaw galerię typów ludzkich w polskiej i obcej prozie XX wieku.
312. Tragizm młodości w obliczu zagrożenia wojennego. Przedstaw młodych bohaterów zmagających się z wojenną rzeczywistością odwołując się do wybranych utworów.
313. Wpływ miłości na postawę moralną bohaterów literackich na przestrzeni różnych epok.
314. Wpływ miłości na wybory moralne człowieka.
315. Zanalizuj i oceń wybory życiowe bohaterów twoich ulubionych lektur szkolnych. Odwołaj się do kilku wybranych przykładów.
316. Zaprezentuj współczesny ideał kobiecej urody. Zestaw go z wizerunkami kobiet w wybranych dziełach literackich i malarskich.
317. Literackie małżeństwa – od średniowiecza do współczesności. Omów na wybranych przykładach.
318. Mickiewicz w Wielkopolsce. Omów wpływ biografii poety na jego twórczość
319. Motyw wiosny i sposób jej ujmowania w literaturze, malarstwie i muzyce schyłku XIX wieku:
320. Mowy słynnych mówców a przemówienia współczesnych polityków.
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 23.10.2010 12:03

:arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 23.10.2010 16:02

:arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 24.10.2010 08:39

zapraszam chętnych Maturzystów
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 24.10.2010 10:40

:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 24.10.2010 13:15

Sprzedam prezentacje maturalne na podane tematy.
Praca składa się z 5 stron, bibliografii i ramowego planu wypowiedzi.
Prezentacja napisana przez doświadczonego polonistę
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 24.10.2010 17:19

:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 24.10.2010 18:36

nauczyciel17 napisał(a):Sprzedam prezentacje maturalne na podane tematy.
Praca składa się z 5 stron, bibliografii i ramowego planu wypowiedzi.
Prezentacja napisana przez doświadczonego polonistę
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 24.10.2010 20:41

nauczyciel17 napisał(a)::arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 25.10.2010 07:51

nauczyciel17 napisał(a):
nauczyciel17 napisał(a):1. Dzieła literackie w adaptacji filmowej. Omów na wybranych przykładach. Zemsta, Lalka Potop
2. Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej. Omów wybrane przykłady
3. Język filmu i literatury. Porównaj dzieło literackie z jego filmową adaptacją – Krzyżacy, Pan Tadeusz, Ziemie obiecana, Zemsta, Lalka.
4. Porównanie adaptacji filmowej i jej literackiego pierwowzoru - Potop.
5. Portrety artystów w utworach literackich- odwołaj sie do wybranych utworów reprezentujących dwie epoki literackie (np. Romantyzm i młoda polska)
6. Portrety artystów w utworach literackich. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
7. Bohater pozytywny a negatywny. Omów na wybranych przykładach.
8. Czarny charakter w dziełach literackich różnych epok. Na wybranych przykładach dokonaj analizy i omów funkcje bohatera negatywnego.
9. Negatywny bohater, czarny charakter. Ukaż sposób i cel kreowania takich postaci w wybranych dziełach literackich i filmowych.
10. Bohater tragiczny w literaturze. Przedstaw temat, analizując wybrane utwory.
11. Bohater tragiczny w literaturze scharakteryzuj kreacje bohatera analizując wybrane teksty
12. Omów kreację bohatera tragicznego odwołując się do literatury antycznej, romantycznej i współczesnej.
13. Tragizm w dramacie antycznym, szekspirowskim, romantycznym. Porównaj koncepcje wykorzystania tego motywu, odwołując się do wybranych przykładów literackich.
14. Bohaterowie niepokorni w literaturze. Scharakteryzuj wybrane postacie literackie różnych epok
15. Bohaterowie romantyczni na podstawie twórczości Byrona, Krasińskiego i Słowackiego.
16. Ewolucja bohatera romantycznego w twórczości A. Mickiewicza
17. Motyw bohatera romantycznego. Omów temat dokonując analizy wybranych utworów.
18. Czym jest bohaterstwo? Przedstaw swoje rozważania na podstawie wybranych przykładów literackich.
19. Przedstaw charakterystyczne cechy języka internetu na przykładzie wypowiedzi z wybranych forów dyskusyjnych.
20. Cechy języka wybranej subkultury. Przedstaw zagadnienie w oparciu o zebrany materiał językowy.
21. Chłopi i życie wiejskie w utworach Reymonta, Wyspiańskiego, Żeromskiego. Przedstaw temat dokonując analizy porównawczej.

22. Cierpienie, jako nieodłączny element życia ludzkiego. Przedstaw temat odwołując sie do wybranych utworów literackich z rożnych epok

23. Jak cierpienie wpływa na człowieka? Przedstaw obraz cierpienia w literaturze różnych epok.
24. Motyw cierpienia w literaturze. Rozważ zagadnienie odwołując się do wybranych utworów.
25. Motyw niezawinionego cierpienia w literaturze. Omów funkcjonowanie tego motywu w wybranych utworach literackich
26. Poezja jako pamiętnik cierpienia po stracie bliskiej osoby . Omów temat na podstawie utworów z różnych epok
27. Poszukiwanie sensu w cierpieniu. Przedstaw zagadnienia w oparciu o literaturę wybranych epok
28. Problematyka cierpienia w twórczości Zofii Nałkowskiej w kontekście epoki, w której żyła. Porównaj kreacje postaci i świata przedstawionego w utworach tej autorki.
29. Rola cierpienia w życiu człowieka. Przedstaw różne ujęcia motywu, odwołując się do wybranych utworów literackich
30. Samotni w cierpieniu... Omów problem na wybranych przykładach z literatury.
31. Śmierć i cierpienie jako temat w utworach literatury polskiej. Omów na wybranych przykładach.
32. Człowiek marionetka, człowiek aktor, człowiek istota samodzielnie kierująca swoim losem.
33. Człowiek wobec Boga. Przedstaw problem przywołując dzieła literackie z różnych epok
34. Człowiek wobec innego człowieka. Przedstaw temat relacji międzyludzkich, analizując wybrane utwory literackie.
35. Człowiek wobec przeznaczenia na wybranych przykładach z literatury omów tezę ludzkiego losu
36. Czy człowiek jest kowalem swojego losu? Rozważ temat na przykładzie wybranych bohaterów literackich i postaci historycznych
37. Dramaty małżeńskie w literaturze. Omów na wybranych przykładach literatury XIX i XX wieku.
38. Dwie odmienne koncepcje piękna w literaturze i malarstwie. Omów, dokonując analizy wybranych dzieł.
39. Koncepcje piękna w sztukach różnych epok. Omów temat odwołując się do konkretnych przykładów.
40. Dydaktyczny charakter literatury. Przedstaw temat analizując wybrane utwory.
41. Dzieło literackie jako tworzywo sztuki filmowej. Omów zagadnienie odwołując się do wybranej powieści – Anioły i Demony, powieść pozytywistyczna
42. Eros i Tanatos w literaturze. Analizując wybrane utwory przedstaw współistnienie motywów miłości i śmierci.
43. Etos rycerza i jego prezentacja, przedstawianie w literaturze na przestrzeni dziejów
44. Przedstaw funkcjonowanie etosu ryceskiego w wybranych utworach literackich różnych epok.
45. Przedstaw ewolucję ballady jako gatunku literackiego na przykładach wybranych ballad autorstwa polskich poetów różnych epok.
46. Fantastyka i realizm, jako dwie metody opisywania świata. Uzasadnij ich trafność na podstawie wybranych utworów.
47. Przedstaw na przykładach wybranych utworów literackich fascynacje postacią Odysa-wędrowca.
48. Funkcjonowanie motywu snu w literaturze. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
49. Dramaty Wilima Szekspira jako inspiracja dla sztuki. Omów na wybranych trzech przykładach filmowych, teatralnych.
50. Inspiracje szekspirowskie w literaturze romantycznej. Omów temat na wybranych przykładach.
51. Instrumenty muzyczne w literaturze. Przedstaw zagadnienie, dokonując analizy wybranych utworów
52. Inteligent wobec niewoli polski. Wskaż podobieństwa i różnice w kreacjach bohaterów analizując wybrane utwory.
53. Cechy charakterystyczne języka współczesnej polityki – przedstaw na przykładzie wypowiedzi trzech wybranych polityków.
54. Język i jego przesłanie w twórczości muzyków polskiego rocka. Dokonaj analizy cech języka wybranych tekstów
55. Język tekstów współczesnych utworów muzycznych. Dokonaj analizy dowolnie wybranych tekstów. Objaśnij jaki obraz świata kreują.
56. Język twoich rówieśników. Scharakteryzuj na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego
57. Kicz językowy w piosenkach disco polo
58. Koncepcja człowieka w literaturze średniowiecza i renesansu. Przeanalizuj na podstawie wybranych tekstów wyżej wspomnianych epok.
59. Analizując wybrane utwory z trzech różnych epok porównaj koncepcje Boga w literaturze.
60. Bóg sędzia sprawiedliwy, czy dobry pasterz. Zinterpretuj różne koncepcje Boga w literaturze.
61. Kreacje Boga w literaturze różnych epok. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej, przywołując wybrane utwory
62. Na podstawie różnych utworów literackich porównaj koncepcje poety i poezji w epoce romantyzmu.
63. Porównaj koncepcje poety i poezji na przykładzie dwóch wybranych epok literackich.
64. Konflikty małżeńskie - ich przyczyny, przebieg, skutki. Analizując zagadnienia podaj najciekawsze ujęcia tego tematu.
65. Omów przyczyny i skutki konfliktów rodzinnych w życiu bohaterów literackich odwołując sie do wybranych utworów literatury romantycznej i pozytywistycznej
66. Zanalizuj kult bohatera romantycznego na dowolnie wybranych przykładach literackich.
67. Literacki obraz rozpaczy po stracie bliskiej osoby. Analiza porównawcza wybranych przykładów.
68. Literackie interpetacje mitów antycznych na wybranych przykładach. Scharakteryzuj sposoby i cele tego literackiego zjawiska.
69. Mit antyczny jako źródło wiecznych odwołań w literaturze. Przedstaw różne sposoby wykorzystywania tego źródła odwołując się do analizy wybranych utworów literackich
70. Postacie mitologiczne jako symbole wartości uniwersalnych. Omów na wybranych przykładach.
71. Przedstaw mit, jako źródło inspiracji twórców literatury i filmu, dokonując analizy wybranych dzieł.
72. Literackie kreacje diabła. Omów zagadnienie analizując wybrane utwory literackie z różnych epok
73. Literackie rozmowy z Bogiem
74. Na trzech wybranych przykładach omów ludowy i romantyczny charakter ballad Adama Mickiewicza.
75. Omów ludowy sposób widzenia i wartościowania świata zaprezentowany w twórczości adama mickiewicza.
76. Sposoby przedstawiania macierzyństwa w literaturze i sztuce. Omów na podstawie wybranych przykładów
77. Bohaterowie dynamiczni i ich przemiany. Przedstaw sposoby kreowania takich postaci w wybranych utworach literackich.
78. Metamorfozy, ewolucje i gwałtowne przemiany bohaterów literackich. Porównaj kreacje i funkcje tego motywu w wybranych utworach.
79. Przemiana wewnętrzna jako czynnik charakteryzujący bohatera literackiego. Omów problem na wybranych przykładach.
80. Mężowie, synowie i kochankowie. Omów role społeczne mężczyzn w wybranych utworach literackich różnych epok.
81. Postacie mężczyzn wykreowane przez kobiety. Scharakteryzuj te kreacje, analizujac i interpretując stosownie wybrane przykłady literackie z różnych epok.
82. Miłość i poczucie obowiązku - to siły budujące czy niszczące? Ustosunkuj się do tego zagadnienia, wykorzystując wybrane utwory literackie z różnych epok
83. Dokonując interpretacji wybranych utworów, przedstaw model miłości romantycznej
84. Jak romantycy rozumieli miłość? Porównaj ich przekonania ze wzorami miłości obecnymi w poprzednich epokach
85. Miłość jako siła fatalna. Omów temat, analizując wybrane przykłady teksty literackie
86. Miłość jako siła totalna. Omów temat analizując wybrane teksty literackie
87. Miłość zakazana w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach
88. Miłość najważniejszym przesłaniem w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
89. Miłość wartością budującą czy destrukcyjną? Analizując utwory różnych epok ukaż jaki wpływ miała miłość na ludzkie życie.
90. Przedstaw topos nieszczęśliwej miłości w literaturze polskiej na podstawie wybranych utworów.
91. Różne konwencje miłości w literaturze i sztuce. Zanalizuj cztery przykłady z różnych epok.
92. Omów i zinterpretuj sposoby ukazywania młodości bohaterów w czasach wojny i rewolucji, odwołując się do literatury XX wieku.
93. Bohater literacki poszukujący spełnienia i szczęścia. Rozwiń temat w oparciu o lektury z różnych epok.
94. Problemy okresu dorastania człowieka. Scharakteryzuj je analizując biografię wybranych bohaterów literackich.
95. Sens ludzkiej egzystencji motyw w oparciu o te przykłady literackie, które napełniły cię optymizmem – wiara w człowieka i wartość jego działań.
96. Moralistyka oświeceniowych bajek i satyr. Określ jej charakter, analizując wybrane utwory.
97. Odwołując się do wybranych dzieł literackich pokaż różnorodność funkcjonowania motywu arkadii w literaturze
98. Raj, arkadia, utopia w literaturze. Omów na przykładach wybranych utworów.
99. Porównaj różne ujęcia motywu biesiady w literaturze i sztuce.
100. Przedstaw funkcje motywu biesiady w wybranych utworach literatury polskiej
101. Carpe diem – radość życia utrwalona w literaturze polskiej i obcej. Zilustruj problem analizując dowolnie wybrane przykłady
102. Sposób ujęcia motywu choroby psychicznej w literaturze i filmie. Omów zagadnienie na wybranych przez siebie przykładach.
103. Różnorodne ujęcia motywu dans macabre w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
104. Funkcje motywu śmierci w literaturze średniowiecznej. Omów je na wybranych przykładach.
105. Literackie definicje domu. Omów temat, odwołując się do wybranych autorów.
106. Motyw domu w literaturze i filmie. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
107. Symbolika drzewa w literaturze. Omów na wybranych przykładach
108. Motyw dworku szlacheckiego w literaturze i innych dziełach sztuki. Omów na wybranych przykładach.
109. Literackie i filmowe portrety młodzieży. Scharakteryzuj, odwołując się do wybranych przykładów.
110. Obraz dzieciństwa w twórczości literackiej i plastycznej. Omów i porównaj kreacje artystyczną dwóch wybranych epok.
111. Przedstaw i porównaj portrety młodych w wybranych utworach XIX i XX wieku.
112. Motyw exegi monumentum w twórczości Horacego jako źródło inspiracji w literaturze polskiej różnych epok. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów poetyckich.
113. Motyw grozy w literaturze i sztuce
114. Literackie obrazy kraju lat dziecinnych. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach z różnych epok
115. Jak bohaterowie wypełniają powołanie lekarza? Odwołując się do wybranych utworów, scharakteryzuj postawy oraz dramatyczne wybory związane z wykonywaniem tego zawodu
116. Motyw „małej ojczyzny” i jego różne realizacje w literaturze. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do celowo dobranych utworów.
117. Różne motywy ogrodu w literaturze i malarstwie wybranych epok. Przedstaw na przykładach.
118. Przedstaw motywy pezażu w literaturze i malarstwie analizując wybrane przykłady
119. Jaki jest sens pracy w życiu człowieka? Rozważ zagadnienie na podstawie wybranych utworów różnych epok.
120. Motyw rodziny w literaturze. Przedstaw jego funkcjonowanie analizując wybrane utwory.
121. Sposoby ukazywania rodziny w literaturze. Scharakteryzuj je na przykładzie wybranych utworów powstałych w literaturze XX wieku
122. Motyw rycerza i rycerskiej walki na wybranych tekstach z różnych epok na serio i paradoksalnie.
123. Porównaj wizerunek rycerza, odwołując sie do tekstów literackich rożnych epok
124. Świat sportu jako motyw w literaturze i sztuce. Zilustruj na wybranych przykładach.
125. Motyw sportu w literaturze i filmie. Zaprezentuj problem na podstawie zgromadzonego materiału
126. Starość jako motyw literacki
127. Motyw śmierci w średniowieczu i baroku . Omów na wybranych przykładach z epoki.
128. Motyw tańca w literaturze. Omów zagadnienie , analizujący wybrane przykłady
129. Różnorodność ujęcia motywu tańca w literaturze. Omów, odwołując się do wybranych utworów literackich.
130. Motyw „vanitas” (marności) w kulturze średniowiecza i baroku. Interpretując dzieła wybrane z literatury i sztuki wskazanych epok, omów sposoby funkcjonowania tego motywu.
131. Motyw przemijania w literaturze i sztuce. Zaprezentuj na wybranych przykładach
132. Motyw śmierci w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
133. Motyw walki o władze. Omów na wybranych przykładach literackich różnych epok.
134. Listy z podróży, pamiętniki – podróż w literaturze pięknej.
135. Motyw wędrowca w literaturze
136. Motyw wędrówki w literaturze. Omów różne wersje i funkcje w wybranych utworach.
137. Motyw podroży odbywanej w poszukiwaniu szczęścia i celu życia. Omów jego znaczenie na wybranych tekstach kultury.
138. Literackie kreacje władców i tyranów. Skonfrontuj wizerunki z xx wieku i epok wcześniejszych
139. Różne ujęcia toposu władzy i władcy w wybranych tekstach literackich. Porównaj kreację postaci, uwzględniając kontekst epok, z których pochodzą utwory.
140. Władza jako okrucieństwo. Zaprezentuj władców-tyranów obecnych w literaturze różnych epok literackich.
141. Literackie fascynacje wsią i życiem jej mieszkańców. Omów na wybranych przykładach
142. Przedstaw różne sposoby ukazywania wsi w literaturze XIX wieku.
143. Sceny z życia wsi w literaturze i malarstwie. Przedstaw temat dokonując analizy wybranych utworów.
144. Wieś i życie jej mieszkańców jako temat literatury polskiej różnych epok. Omów na przykładach wybranych utworów.
145. Wieś w powieści Reymonta i na obrazach Chełmońskiego. Przedstaw podobieństwa i różnice w sposobie i celowości przedstawienia motywu posługując się wybranymi fragmentami i dziełami malarskimi.
146. Literackie i filmowe uosobienie zła. Rozważ zagadnienie odwołując się do wybranych tekstów kultury.
147. Motyw zbrodni i kary w literaturze. Omów to zgodnie w oparciu o wybrane utwory z różnych epok.
148. Personifikacje zła w literaturze. Porównaj sposoby ich ukazania i funkcje, jakie pełnią w wybranych utworach literackich różnych epok.
149. Portret psychologiczny zbrodnarza, omów na wybranych przykładach z literatury.
150. Literatura erotyczna od J. Kochanowskiego po K. Przerwę - Tetmajera. Odmienne spojrzenia na miłość oczami poetów (analiza porównawcza wybranych utworów).
151. Motywy erotyczne i ich ewolucja w poezji. Omów na wybranych przykładach
152. Odwołując się do wybranych przykładów, wskaż motywy franciszkańskie i ich funkcje w polskiej poezji
153. Postać świętego Franciszka w literaturze, filmie i malarstwie. Omów na wybranych przykładach
154. Motywy muzyczne i ich funkcja w literaturze i filmie. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
155. Narkomania – jak o tym problemie mówi sztuka i literatura.
156. Nawiązania biblijne w polskiej poezji współczesnej. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
157. Neologizmy i ich rodzaje w wypowiedziach polityków, sportowców i komentatorów sportowych. Omów na wybranych przykładach.
158. Czym jest nienawiść, jakie są jej przyczyny i skutki? Jaką odpowiedź na postawione pytania znajdziemy w literaturze? Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów.
159. Niewłaściwe wybory, fałszywe kroki, błędy bohaterów literackich – przedstaw i oceń ich konsekwencje w oparciu o wybrane teksty.
160. Tragiczne wybory bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach
161. Niszczący wpływ różnych namiętności na psychikę człowieka. Omów temat na wybranych tekstach literackich i dziełach z innych dziedzin sztuki.
162. Nurt apolliński i dionizyjski w poezji polskiej. Odwołaj się do wybranych liryków.
163. Miasto i jego przestrzeń. Na podstawie wybranych utworów omów sposoby ukazywania miasta w literaturze.
164. Obraz miasta jako przestrzeni życiowej w literaturze. Odwołaj się do przykładów z literatury, filmu, itp.
165. Literacka i filmowa wizja PRL-u - analiza i interpretacja wybranych tekstów kultury lat siedemdziesiątych
166. Obraz PRL-u w literaturze i filmie. Przedstaw temat na dowolnie wybranych tekstach kultury
167. PRL w groteskowym ujęciu.Omów problem odwołując się do wybranych tekstów kultury
168. Satyczny obraz prl-u w filmie, literaturze i kabarecie
169. Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze. Scharakteryzuj sposoby ich przedstwienia i funkcję w wybranych utworach.
170. Odwaga i tchórzostwo w literaturze. Analizując utwory scharakteryzuj postawy bohaterów. Przedstaw konsekwencje ich decyzji.
171. Kobieta - błogosławieństwo, czy przekleństwo mężczyzny? Przedstaw wpływ kobiet na postępowanie mężczyzn, odwołując sie do wybranych przykładów utworów różnych epok.
172. Matki, żony, femme fatale - różne portrety kobiet w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach
173. Omów i porównaj wybrane portrety psychologiczne kobiet w literaturze europejskiej XIX lub XX wieku.
174. Portret kobiety współczesnej w dwóch różnych kulturach. Przedstaw na wybranych przykładach.
175. Portret psychologiczny kobiet w literaturze polskiej i obcej.
176. Wizerunek kobiety w utworach dwóch sąsiadujących ze sobą epok. Porównaj sposoby kreacji bohaterek wybranych utworów.
177. Dzieje miasta i jego mieszkańców zapisane w nazwach własnych. Omów zagadnienie analizując nazwy wybranych ulic w Krakowie.
178. Etymologia nazw miesięcy w jezyku polskim
179. Nazwy krakowskich kawiarni, klubów i pubów. Przedstaw i oceń zjawisko.
180. Dokonaj analizy językowej i oceny nazw własnych (sklepów, pubów, firm) stosowanych przez mieszkańców twojej miejscowości.
181. Okiem językoznawcy spójrz na nazwy sklepów, firm, restauracji w twoim mieście. Zanalizuj ich pochodzenie, budowę słowotwórczą i ocen ich trafność.
182. Omów pochodzenie nazw miejscowych regionu.
183. Opis rzeczywistości na przykładach muzyki młodzieżowej
184. Pan i sługa w literaturze. Opracuj zagadnienie na podstawie wybranych przykładów literackich.
185. Literaccy kochankowie. Omów na wybranych przykładach.
186. Miłość idealna w literaturze. Przedstaw funkcjonowanie motywu w oparciu o analizę wybranych utworów literackich
187. Pary bohaterów literackich. Omów sposób ich przedstawienia odwołując sie do wybranych utworów literackich
188. Pary słynnych kochanków w literaturze i filmie. Przedstw na wybranych przykładach.
189. Porównaj jak różne utwory romantyczne przedstawiają pary kochanków w literaturze.
190. Słynne historie miłosne. Omów temat odwołując się do wybranych utworów literackich.
191. Poetyka tekstów rockowych, zanalizuj na podanych przykładach.
192. Poezja i piosenka jako narzedzie walki z systemem totalitarnym.
193. Polskie mity narodowe i polemika z nimi. Omów temat odwołując się do wybranych utworów z różnych epok.
194. Przedstaw portret artysty na przykładzie dzieł wybranego autora współczesnego.
195. Omów na wybranych przykładach kreacje postaci żydów w literaturze polskiej
196. Portret Żydów z literaturze i sztuce. Przedstaw i omów sposób prezentowania tych postaci, odwołując się do wybranych przykładów.
197. Żydzi i ich kultura na kartach literatury polskiej. Omów problematykę na przykładach wybranych utworów.
198. Postawy bohaterów literackich godne naśladowania. Zaprezentuj wybrane przykłady uzasadniając swój wybór.
199. Ewolucja postaw patriotycznych w literaturze polskiej XIX wieku. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
200. Postawy patriotyczne bohaterów literackich. Przedstaw problem, analizując wybrane przykłady
201. Poszukiwanie wartości moralnych, rozważ sens tych poszukiwań na wybranych przykładach literackich.
202. Powstanie warszawskie w literaturze, filmie i fotografii. Zaprezentuj temat na podstawie zebranego materiału
203. Do czego człowiek ma prawo, gdzie są granice, których nie wolno przekroczyć? Omów problem na podstawie dowolnych utworów literackich.
204. Czy prawda zawsze zapewnia człowiekowi szczęście? Jak na to pytanie odpowiadają pisarze kreując bohaterów swoich dzieł? Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
205. Analizując wybrane utwory, scharakteryzuj problemy etyczne, przed jakimi stają bohaterowie literatury fantasy.
206. Analizując teksty przemówień politycznych z okresu stalinowskiego przedstaw cechy języka ówczesnej propagandy politycznej
207. Pycha jako czynnik determinujący działania człowieka. Określ jej źródła i konsekwencje, analizując wybrane utwory dramatyczne.
208. Rewolucja i jej obraz w literaturze i sztuce. Omów na konkretnych przykładach
209. Rodzice i dzieci wśród bohaterów literackich. Przedstaw ich wzajemne relacje, odwołując sie do utworów literackich rożnych epok.
210. Przedstaw motyw przyjaźni w wybranych utworach literackich.
211. Rola przyjaźni w życiu bohaterów literackich. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych dzieł literatury polskiej i obcej.
212. Różne obrazy sądu ostatecznego w literaturze i sztuce. Przedstaw ich funkcjonowanie w wybranych dziełach
213. Wizja końca świata i jego zagłady w literaturze, malarstwie i filmie. Omów problem, analizując właściwe przykłady
214. Różne sposoby manipulacji językowej w wypowiedziach polityków. Omów zagadnienie na wybranych przykładach
215. Różne sposoby ukazywania bohaterskiej śmierci. Scharakteryzuj je na przykładzie utworów należących do jednej epoki literackiej.
216. Topos bohaterskiego umierania i jego funkcje w literaturze różnych epok. Omów na podstawie wybranych przykładów.
217. Topos śmierci heroicznej w literaturze. Przedstaw jego źródło i uzasadnij popularność w wybranych epokach
218. Różne środowiska, różne sposoby komunikowania się. Dokonaj analizy materiału językowego dwóch wybranych środowisk.
219. Samobójstwo – zwycięstwo czy klęska? Rozważ zagadnienie na podstawie tekstów kultury z różnych epok.
220. Bohaterowie samotni z wyboru i konieczności. Omów kreacje i funkcje tego typu postaci literackich w wybranych utworach różnych epok
221. Scharakteryzuj różne oblicza samotności w literaturze, analizując utwory różnych epok.
222. Przedstaw motyw samotności i niezrozumienia artysty ukazany w wybranych utworach literackich
223. Samotność – indywidualny wybór, konsekwencja ludzkiej niedoskonałości, element losu ludzkiego.
224. Samotność bohatera romantycznego i człowieka współczesnego. Scharakteryzuj je, odwołując się do wybranych utworów literatury romantycznej i współczesnej.
225. Samotność i jej wpływ na postępowanie bohaterów. W swoich rozważaniach odwołaj się do doświadczeń wybranych bohaterów literackich.
226. Sarmata o sobie i inni o sarmacie. Odwołaj się do wybranych utworów literackich.
227. Obraz polski i polaków w literaturze i w konfronatacji z rzeczywistością. Zbadaj jego funkcje w oparciu o różnorodne przykłady literackie.
228. Polskie wady narodowe w ujęciu twórców różnych epok
229. Przedstaw wizerunek polskiego społeczeństwa w wybranych utworach literackich różnych epok.
230. Siedem polskich grzechów głównych – przedstaw wady narodowe polaków, analizując utwory literackie wybranych epok.
231. Sceny pożegnań w literaturze. Przedstaw zagadnienie dokonując analizy wybranych utworów.
232. W oparciu o dowolnie wybrane utwory, zanalizuj różne ujęcia motywu rozstania w literaturze
233. Styl barokowy w literaturze i malarstwie. Scharakteryzuj na wybranych przykładach
234. Cechy stylu popularnonaukowego. Zaprezentuj na wybranych przykładach wypowiedzi z prasy, radia i telewizji.
235. Stylistyka tekstów piosenek współczesnych zespołów muzycznych. Przedstaw zjawisko na wybranych przykładach.
236. Symboliczne znaczenie barw w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury romantyzmu i młodej polski.
237. Omów symbolike i funkcje dzieł sztuki występujacych w „Weselu”, „Ludziach bezdomnych” i innych wybranych utworach.
238. Przedstaw motywy szaleństwa z miłości w utworach literackich z różnych epok
239. Szaleńcy w literaturze.
240. Szaleństwo, obłęd w literaturze i filmie. Zinterpretuj wybrane przykłady, wskazując na funkcje tych motywów w omawianych dziełach.
241. Bohater literacki poszukujący spełnienia i szczęścia. Omów problem w oparciu o wybrane utwory.
242. Jaki był wzorzec osobowy człowieka średniowiecza. Omów zgodnie odwołując się do czterech utworów literackich.
243. Koncepcja szczęścia człowieka. Omów różnorodność i zmienność tego zagadnienia na wybranych przykładach literackich.
244. Literackie portrety ludzi szczęśliwych - literatura polska i obca
245. Różne koncepcje szczęścia w literaturze i filozofii.
246. Szczęście - dar czy wynik starań człowieka ? Rozważ temat, odwołując się do wybranych utworów literackich.
247. Wyobrażenia człowieka o życiu szczęśliwym. Omów temat analizując wybrane przykłady literatury nowożytnej.
248. Szkoła i środowisko uczniowskie - jako inspiracja twórców literackich. Zanalizuj temat, odwołując się do wybranych utworów.
249. Przedstaw różne obrazy polskiej szlachty w literaturze wybranych epok
250. Sztuka jako świadectwo swoich czasów. Omawiając problem odwołaj się do wybranych przykładów dzieł literackich i malarskich XX wieku.
251. Świadectwa zwycięstwa dobra i miłości w konfrontacji ze złem. Porównaj postawy i losy bohaterów 2-3 utworów polskich i obcych o „wieku pogardy”.
252. Świat dworski i ziemiański; przedstaw renesansowe style życia na przykładach wybranych utworów.
253. Kreacje świata fantastycznego i różne jego wizje w utworach współczesnej literatury polskiej i obcej. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów (3-4)
254. Świat przedstawiony i sposoby obrazowania w literaturze fantasy - scharakteryzuj na wybranych przykładach.
255. Tatry jako inspiracja twórczości literackiej i malarskiej. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł.
256. Zaprezentuj ewolucję technik kryminalnych w wybranych utworach autorów XIX i XX wieku.
257. Teksty współczesnych piosenek. Porównaj język tekstów piosenek dwóch wybranych autorów i oceń jego funkcjonalność.
258. Tęsknota za ojczyzna jako motyw literatury polskiej. Przedstaw na wybranych przykładach utworów xix i xx wieku.
259. Tradycja biblijna w literaturze polskiej. Określ jej funkcję, analizując wybrane utwory z różnych epok
260. Rola tytułu i motta w interpretacji utworu literackiego. Omów problem i zilustruj wybranymi przykładami.
261. Tytuł jako klucz do odczytania utworu. Przedstaw związek tytułu z problematyką i wymowa ideowa utworu, odwołując się do wybranych przykładów.
262. Twoje upodobania literackie. Zaprezentuj sylwetkę ulubionego autora, jego bohaterów oraz problemy i typ literatury, którą prezentuje.
263. Konfrontacja dobra ze złem w literaturze. Porównaj postawy i losy bohaterów wybranych utworów.
264. Walka dobra ze złem. Omów na wybranych przykładach literackich i filmowych.
265. Ekspiacja jako temat literacki. Przedstaw zmagania człowieka z własna wina, odwołując się do kreacji wybranych bohaterów literackich
266. Motyw winy i odkupienia w literaturze. Przedstaw różnorodne ujęcia, odwołując się do wybranych przykładów
267. Wina, kara i odkupienie na przestrzeni epok. Omów na wybranych przykładach.
268. Witkacy – jako artysta wszechstronny. Przedstaw różnorodność jego zainteresowań twórczych, omawiając wybrane dzieła.
269. Wizerunek dekadenta w literaturze polskiej i obcej
270. Portret ojca w literaturze i sztuce. Zaprezentuj temat na wybranych przykładach.
271. Rola ojca w życiu bohatera literackiego.
272. Apokalipsa polskich Żydów w przekazach literackich i filmowych. Rozwiń problem, odwołując się do wybranych przykładów.
273. Bohaterowie, którzy doświadczyli okrucieństwa wojny. Przedstaw na wybranych przykładach.
274. Doświadczenie holocaustu – pisarskie świadectwa z obu stron muru. Omów problem analizujac stosowne utwory literackie.
275. Dramat młodzieży polskiej w okresie II wojny światowej. Przeanalizuj podany temat na podstawie wybranych przykładów.
276. Dramat pokolenia Kolumbów wyrażony w literaturze. Analizujac wybrane utwory określ jego istotę i wymiar
277. Getto warszawskie. Dokonaj porównania wizji literackich i filmowych
278. Holocaust, jako temat literacki i filmowy. Omów problem, analizując wybrane przykłady np. Medaliony, Zdążyć przed panem Bogiem, Pianista i itp.
279. Obóz jako autonomiczny system społeczny - jego reguły i obyczaje. Rozwiń temat w oparciu o utwory przedstawiające łagry i lagry.
280. Pacyfikacja ludności w gettach-obraz bezbronnych Żydów w literaturz
281. Porównaj różne obrazy powstania warszawskiego wykreowane w literaturze polskiej.
282. Przedstaw i porównaj postawy więźniów w hitlerowskich obozach zagłady i sowieckich łagrach odwołując się do wybranych utworów
283. Różne postawy człowieka wobec okrucieństwa wojny. Przedstaw je odwołując się do wybranych utworów literackich xx wieku.
284. Wpływ wojny na ludzką psychikę i moralność.
285. Literackie portrety ludzi zlagrowanych. Przedstaw je dokonując analizy utworów okresu wojny i okupacji.
286. Losy dziecka w obozie zagłady. Omów na wybranych przykładach literackich.
287. Wojna w oczach dziecka. Analiza problemu na wybranych przykładach literackich i filmowych.
288. Człowiek XX wieku w systemach totalitarnych (faszyzm, stalinizm). Omów problem analizując stosowne utwory.
289. Totalitaryzm, jako system zagłady jednostki. Wyjaśnij problem na podstawie współczesnej literatury polskiej i obcej
290. Wokół pojedynków i bitew. Porównaj wybrane opisy batalistyczne przywołując wybrane utwory literackie.
291. Kariera kluczem do szczęścia? Rozważ problem przywołując losy wybranych bohaterów literackich.
292. Wpływ kariery na życie człowieka. Omów na przykładach literatury polskiej i obcej
293. Stanisław Wyspiański- malarz, dramaturg, poeta... Zinterpretuj sylwetkę twórcy omawiając wybrane dzieła
294. Obraz zaświatów i jego artystyczne funkcje na przykładzie wybranych utworów literackich.
295. Zjawy, duchy, sny w literaturze. Omów ich funkcjonowanie, odwołując sie do utworów wybranej epoki
296. Literackie kreacje ludzi szczęśliwych w wybranych utworach
297. Literackie portrety szaleńców
298. Literatura i malarstwo w Młodej Polsce. Zbadaj wzajemne wpływy, paralele i oscylacje
299. Ludowa wizja świata przedstaw ja odwołując się do wybranych utworów literackich romantyzmu i młodej polski
300. Mistrzowie snu, rola fantastyki, wizje obrazów sennych w dramatach Juliusza Słowackiego.
301. O sztuce pisania listów. Omów zagadnienie epistolografii na wybranych przykładach
302. Obraz relacji miedzy bogiem a człowiekiem. Omów temat analizując wybrane przykłady z literatury.
303. Obraz rzeczywistości PRL w literaturze i filmie. Omów temat na podstawie analizy wybranych dzieł.
304. Od patrioty do zdrajcy. Przedstaw na celowo wybranych przykładach literackich wizerunek Polaków.
305. Odwołując się do utworów jana kochanowskiego wyjaśnij, na czym polega horacjańska i stoicka postawa życiowa poety.
306. Porównaj romantyczny i pozytywistyczny patriotyzm Polaków. Odwołaj się do wybranych utworów obu epok.
307. Posługując się wybranymi przykładami literackimi przedstaw dążenia i ambicje bohaterów pozytywistycznych
308. Rola kultury w życiu człowieka. Określ ją odwołując się do wybranych utworów literackich okresu wojny i okupacji
309. Odwołując się do twórczości a. Mickiewicza, J. Słowackiego i Z. Krasińskiego przedstaw różnorodny stosunek pisarzy do sprawy narodowowyzwoleńczej. Zwróć uwagę na sposoby prezentacji poglądów
310. Sens życia i jego piękno w ujęciu J. Kochanowskiego i L. Staffa. Omów zagadnienie, odwołując sie do wybranych utworów poetów.
311. Szlachetni naprawiacze świata, wygodni konformiści, karierowicze, kanalie. Przedstaw galerię typów ludzkich w polskiej i obcej prozie XX wieku.
312. Tragizm młodości w obliczu zagrożenia wojennego. Przedstaw młodych bohaterów zmagających się z wojenną rzeczywistością odwołując się do wybranych utworów.
313. Wpływ miłości na postawę moralną bohaterów literackich na przestrzeni różnych epok.
314. Wpływ miłości na wybory moralne człowieka.
315. Zanalizuj i oceń wybory życiowe bohaterów twoich ulubionych lektur szkolnych. Odwołaj się do kilku wybranych przykładów.
316. Zaprezentuj współczesny ideał kobiecej urody. Zestaw go z wizerunkami kobiet w wybranych dziełach literackich i malarskich.
317. Literackie małżeństwa – od średniowiecza do współczesności. Omów na wybranych przykładach.
318. Mickiewicz w Wielkopolsce. Omów wpływ biografii poety na jego twórczość
319. Motyw wiosny i sposób jej ujmowania w literaturze, malarstwie i muzyce schyłku XIX wieku:
320. Mowy słynnych mówców a przemówienia współczesnych polityków.
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 25.10.2010 15:46

nauczyciel17 napisał(a)::arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 25.10.2010 16:36

nauczyciel17 napisał(a):Sprzedam prezentacje maturalne na podane tematy.
Praca składa się z 5 stron, bibliografii i ramowego planu wypowiedzi.
Prezentacja napisana przez doświadczonego polonistę
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 25.10.2010 18:52

:arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Re: SOLIDNE PREZENTACJE LITERACKIE OD POLONISTY

Postprzez nauczyciel17 » 26.10.2010 05:24

nauczyciel17 napisał(a)::arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
nauczyciel17
 
Posty: 2052
Dołączył(a): 09.10.2009 08:30

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Ogłoszenia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość

cron